Více než 50% úspora díky efektivnímu zpětnému odběru palet a obalů

Více než 50% úspora díky efektivnímu zpětnému odběru palet a obalů

V poslední době jsou stále patrnější změny, ke kterým dochází v obalové logistice založené na jednorázových logistických prostředcích. V praxi to znamená, že firmy čím dál častěji přecházejí od jednorázových přepravních obalů, například palet, k opakovaně použitelným prostředkům. Je takový přechod složitý? Jak dlouho trvá a jaké výhody může přinést? Na tyto otázky se dnes pokusíme najít odpověď s člověkem, který má v této oblasti ve střední a východní Evropě největší zkušenosti. Naším hostem je Dariusz Bełkot, Manager Pooling Services CEE, který má na starosti zavádění systémů zpětného odběru a opakovaného využití přepravních obalů.

Ahoj, Darku. V poslední době tě skoro vůbec nevídáme v kanceláři – znamená to, že čím dál více firem chce přejít z jednorázových na opakovaně použitelné obaly?

Ahoj. Ano, je to pravda, dá se to tak říct. Důvodem je to, že našim zákazníkům pomáháme dosahovat obrovských úspor. Nejde jen o nižší cenu samotného obalu, ale i o to, že firmy se díky tomu vyhnou celé řadě poplatků, které nyní musí platit. Mám zde na mysli zejména poplatek za obaly a další náklady spojené s obaly, například jejich nákup, skladování, vyjednávání o produktech nebo výběrová řízení.

Zájem ze strany klientů je proto velký, zároveň si ale uvědomujeme, že každá firma má své specifické podmínky.

Proto se vždy snažíme co nejlépe porozumět konkrétní situaci klienta a zvolit optimální model zpětného odběru obalů. Za tímto účelem si vždy vyžádáme doplňující informace nebo osobní schůzku, což nám umožní získat maximální množství relevantních dat. Čím více informací obdržíme, tím lépe dokážeme navrhnout řešení, které přinese zákazníkovi maximální užitek.

„Našim klientům pomáháme dosahovat skutečně obrovských úspor. V tomto případě nejde jen o nižší cenu samotného obalu, ale i o to, že firmy se díky tomu vyhnou celé řadě poplatků, které nyní musí platit”.

Jak dlouho trvá přechod na reverzní obalovou logistiku?

Na tuto otázku nemám jednoznačnou odpověď. Existuje celá řada vzájemně provázaných faktorů, které mohou celý proces buď prodloužit, nebo naopak zkrátit. Záleží to také na zákazníkově obchodním modelu a struktuře jeho dodavatelského řetězce. Abych uvedl konkrétní příklad – třeba zahájení projektu oběhu obalů pro našeho klienta, společnost URSA, proběhlo poměrně hladce. Zákazník dokázal během krátké doby shromáždit potřebná data a samotná implementace projektu trvala jen několik měsíců.

Je to složité?

Ne, protože máme zpracováno mnoho scénářů a už ve fázi sběru dat dokážeme klientům výrazně pomoci. Právě tato fáze bývá časově nejnáročnější. Palety či jiné obaly, které chceme pro naše klienty odebírat zpět, totiž nejsou vždy v jejich systémech pečlivě sledovány a zaznamenávány. To pak komplikuje získávání nezbytných dat. Pokud ale tyto informace k dispozici jsou, vše jde mnohem snadněji a rychleji.

Naši klienti se často obávají reakce svých odběratelů na tuto změnu. Jsou tyto obavy oprávněné?

Je pravda, že tyto obavy se objevují, ale ve většině případů nejsou opodstatněné. Povědomí o nutnosti snižovat negativní dopad podnikání na životní prostředí je dnes už velmi vysoké. Všichni s tím začínáme něco dělat a zbytečné obaly představují pro řadu firem stále větší problém. Likvidace obalů je dnes navíc časově náročná a finančně nákladná.

Právě proto jsou systémy s vratnými obaly právě tím řešením, které zákazníci hledají a které čím dál častěji využívají. Velmi důležité pro nás je, aby všichni účastníci tohoto procesu byli správně informováni. Z naší strany se do celého procesu aktivně zapojujeme a zatím jsme se ze strany klientů nesetkali s žádným odmítnutím. Všichni to chápou – a spousta z nich už tímto způsobem dávno funguje.

Můžeš říct, jaké úspory lze po zavedení opakovaně použitelných obalů očekávat?

Tohle je otázka, která padá vždy hned na prvních schůzkách (smích). A je to pochopitelné – od toho se odvíjí, zda má smysl v jednání vůbec pokračovat. Odpovím takto: každý případ je jiný, každý zákazník má odlišný dodavatelský řetězec, jiný typ obalu a jiné požadavky. Můžu ale s klidem říct, že dosažení úspory okolo 50 % pouze na obalech je zcela reálné. U mnoha projektů se snížení nákladů pohybuje dokonce nad hranicí 60 %. K tomu se přidávají další úspory, jako jsou nulové poplatky za produkty a ekologické poplatky, nebo nižší provozní náklady. Významným bonusem jsou také obrovské přínosy v oblasti PR, které jsou důležité jak pro klienty, tak pro akcionáře.

„Dosažení úspory okolo 50 % pouze na obalech je zcela reálné. U mnoha projektů bylo dosaženo úspory nákladů přesahující dokonce 60 %.“

Na trhu působí spousta firem nabízejících pooling nebo zpětný odběr přepravních obalů. V čem je nabídka Rotomu lepší?

Naší největší výhodou je flexibilita. Dokážeme se přizpůsobit i velmi specifickým obchodním modelům našich klientů. Druhou naší silnou stránkou je to, že umíme zajistit zpětný odběr i netypických obalů. Mnoho našich konkurentů na trhu nabízí tuto službu jen pro standardní palety, jako jsou europalety, nebo nutí zákazníky přejít na své vlastní typy obalů. My nejenže umíme pracovat s netypickými paletami, ale navíc pomáháme s jejich úpravami tak, aby byly odolnější a vydržely déle. Za zmínku stojí i to, že skupina Rotom je zároveň výrobcem přepravních obalů. To výrazně urychluje a usnadňuje celý proces, pokud je potřeba doplnit počet netypických palet v zákazníkově systému.

Jde už o vyslovený trend na trhu, nebo zatím spíše o ojedinělé případy?

Těžko říct, ale vím, že firmy čelí rostoucím poplatkům za obaly a stále většímu tlaku na optimalizaci nákladů. Změny v předpisech EU, rostoucí ceny obalů i problémy s jejich dostupností skutečně zvyšují zájem o alternativní řešení. Když se na to podíváme z tohoto úhlu, myslím, že můžeme mluvit o určité změně v přístupu k obalům. Nenazval bych to trendem, spíše rostoucím povědomím o tom, že v této oblasti je skutečně velký prostor pro úspory.

Co obvykle představuje největší překážku před spuštěním systému zpětného odběru obalů?

Jako u každé změny je to nepochybně lidský faktor. Jak už jsem zmiňoval, firmy se často obávají reakcí svých zákazníků. Tyto obavy jsou ale zbytečné – samozřejmě za předpokladu, že probíhá otevřený dialog. Za větší výzvu však osobně považuji rozmanitost používaných obalů, například palet. Uvedu příklad. Náš klient používal několik desítek různých typů palet v několika závodech. Ukázalo se však, že se ve skutečnosti lišily jen v detailech. Společně jsme dokázali jejich parametry zjednodušit a sjednotit tak, aby bylo možné využívat je napříč všemi závody. Tím se výrazně zjednodušil celý dodavatelský řetězec a zavedení systému zpětného odběru vedlo k výrazným úsporám.

A je problém, když zákazníkovy obaly putují do velkého množství různých lokalit?

Ideální je samozřejmě situace, kdy je těch lokalit méně. Díky našim několika stovkám sběrných míst po celé Evropě však dokážeme obaly bez problémů vyzvedávat odkudkoli. Většina našich projektů má mezinárodní přesah. Hranice ve skutečnosti neexistují – tedy kromě těch na mapě, samozřejmě.

Díky za rozhovor.

Já taky děkuji. Věřím, že jsem alespoň trochu rozptýlil obavy těch, kteří s rozhodnutím zahájit tento proces dosud váhají. Pojďme do toho společně – pro dobro našich firem i budoucích generací.

Doufáme, že pro vás byl náš rozhovor přínosný a inspirativní. Pokud vás téma zpětného odběru obalů a s ním spojené úspory zaujalo, budeme rádi, když se nám ozvete – ať už přímo, nebo prostřednictvím formuláře níže. Společně se podíváme na váš dodavatelský řetězec a navrhneme vhodný systém vratných obalů.

KONTAKT

KOPIE TÉTO ŽÁDOSTI O NABÍDKU

vám bude zaslána e-mailem

Nebyl vybrán žádný soubor
X Maximální velikost < 5 MB
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

*Povinná pole